Minden harmadik magyar kipróbálta már, honfitársaink negyede pedig rendszeresen online fizeti a csekkjeit. A feltörekvő digitális megoldások ellenére az emberek még mindig kedvelik a sárga csekket, megszokták, hogy a befizetésről a kezükben van egyfajta igazolás. A koronavírus-járvány miatti intézkedések azonban úgy tűnik változást hoznak a lakosság elektronikus csekkbefizetési szokásaiban.
Sokan alig néhány hét alatt sajátították el az otthonról való munkavégzést, az online bevásárlás és a digitális ügyintézés csínját-bínját. A korábban csak megszokásból végzett hétköznapi feladatok elvégzésére hirtelen kellett új megoldást találni. Ilyen például a havi rutinnak számító csekkbefizetés is.
A Magyar Posta egy korábbi, még a járványt megelőző időszakban készült felmérése arról tanúskodik, hogy a lakosság háromnegyedét havonta legalább egy alkalommal utoléri a csekkbefizetés feladata. Ennek az emberek több mint kétharmada még a hagyományos sárga csekken tesz eleget, és mindössze 25 százalék körüli azok aránya, akik rendszeresen a digitális megoldásokat részesítették előnyben.Ez utóbbi arányában állhat bejelentős mértékű változás a koronavírus okozta veszélyhelyzet miatt.
A mobilosok nem állnak sorban
Az online megoldástól való ódzkodás oka sok esetben a megszokás, a személyes ügyintézéshez való ragaszkodás. Az okoseszközök hiányát is az okok között sorolták fel a válaszadók. Figyelembe véve ugyanakkor, hogy hazánkban közel hatmillió okostelefon használó van – sőt a felnőtt internetezők körére jellemző 89%-os penetráció is arról tanúskodik, hogy szinte mindenkinek a zsebében ott lapul az okostelefon –, mindez arra enged következtetni, hogy valószínűleg inkább az alternatív lehetőségek ismerete vagy a szükséges felhasználói tudás hiányzik. Felértékelődnek tehát azok a digitális megoldások, mobilalkalmazások, amelyekre a felhasználóbarát és könnyen elsajátítható működés jellemző.
Az egyik legnépszerűbb – az elmúlt időszakban megújult ingyenes mobilalkalmazás –az Android és iOS rendszerű mobilokra letölthető iCsekk, amely már közel kétszázezer hazai okostelefonon ott van. Az applikáció statisztikája szerint afelhasználók átlagosan havi három csekket fizetnek be online. A személyes postai ügyintézést kiváltó, a nap bármely időszakában, bárhonnan használható alkalmazással minden sárga és fehér csekk befizethető, amelyen szerepel QR-kód. Azok számára, akik a kifizetett csekk bizonylatához ragaszkodnak, az alkalmazásban külön menüpont áll rendelkezésre, így a már kiegyenlített számlák visszanézésére is van lehetőség.